fbpx

Merk jij dat jij emotioneel bent uitgeput en goed voor jezelf zorgen? Dan kun je natuurlijk gelijk alles uit de kast halen en jezelf trakteren op een vakantie naar Bali of een hele dag naar de spa gaan met alles erop en eraan. En hoewel daar op zich niks mis mee is en wij dit zodra het financieel gezien mogelijk is, zelfs aanmoedigen, zijn er natuurlijk ook genoeg andere manieren hoe jij goed voor jezelf kan zorgen die veel dichter bij huis liggen en zelfs gratis zijn! Goed voor jezelf zorgen hoeft niet veel geld te kosten, het kost je alleen tijd. Klinkt het niet als muziek in de oren om gratis tijd met jezelf door te mogen brengen? Wij geven je een 10 tips om goed voor jezelf te zorgen.

1.Neem een bad

Lekker badderen heeft vele voordelen en dus zou jij vandaag nog moeten overwegen om deze week een moment in te plannen om in bad te gaan. Badderen is namelijk goed voor je humeur. Volgens psycholoog Neil Morris zorgt badderen namelijk voor gevoelens van optimisme, warme en vermindert het depressieve gedachten. Daarnaast zorgt badderen ervoor dat je beter kunt slapen en verlicht het griep symptomen. Een bad nemen heeft dus vele voordelen. Waar wacht jij nog op?

2. Bel een vriendin

Door dit drukke leven van jou heb je de laatste tijd vooral contact gehad met vrienden en vriendinnen via een telefoonscherm. En nee, dan heb ik het niet over bellen, maar die berichtjes die je dagelijks binnenkrijgt. Het is natuurlijk heel fijn dat vrienden en vriendinnen je zoveel berichtjes sturen, maar wist je dat een stem van iemand die je lief is therapeutisch kan werken? Door elkaars stem kan je veel beter horen hoe het nu écht gaat en daar op inspelen. Want zeg nu zelf, vind jij het ook niet fijner om een stem te horen dan een lap tekst op je scherm te zien verschijnen?

3. Lak je nagels

Gun jezelf de tijd om jezelf extra mooi te maken. Jij bent natuurlijk al prachtig, maar wanneer jij nét  dat extra beetje aandacht aan jezelf besteedt, ga je je vast en zeker beter voelen. En wanneer jij je beter voelt, straal je dit uit naar anderen. Neem een uurtje de tijd om je nagels te lakken of om je wenkbrauwen te verven. Gun jezelf die tijd!

4. Maak een wandeling

Wandelen is in onze ogen één van de beste self-care mogelijkheden die er ook maar zijn. Het is gratis én je kunt het op elk moment van de dag doen! Je kunt het zelfs combineren met meerdere gratis self-care ideeën om nog meer uit je wandeling te halen. Denk bijvoorbeeld aan het luisteren van muziek of een bezoekje aan het strand. Het maakt niet uit of je een ommetje door de stad, je dorp of het park maakt, wandelen is wandelen. Bewegen en even een zijn met de natuur geven jou gegarandeerd een beter gevoel. 

5. Mediteer

Self-care inplannen gaat natuurlijk niet alleen over extra dingen in te plannen zodat je ook deze ‘taken’ weer moet doen. Het gaat vooral over het zijn. Het kunnen zijn met wat zich op dat moment voordoet. Zijn met gevoelens en gdachten die op dat moment voorbij komen en er zonder oordeel naar kunnen kijken. Voel je dat je ergens behoefte aan hebt? Misschien kun je daar juist bewust op inspelen. Maar voordat je ergens op kan inspelen is het vooral belangrijk om weten wat je behoeften zijn. Mediteren is daar de perfecte manier voor!

6. Lees een boek

Wist je dat lezen dé ultieme vorm van ontspanning is? Uit verschillende studies is gebleken dat lezen je stressniveau met 68% kan verlagen. Een boek of tijdschrift maakt niet uit, zolang je maar minimaal 6 minuten aan één stuk leest, daalt je hartslag al aanzienlijk en vermindert je spierspanning. Door helemaal op te gaan in wat je leest kan je ontsnappen aan de zorgen en de stress van de dag. Klinkt dat niet heerlijk?

7. Journaling

Dat schrijven vele voordelen kent, heb je vast en zeker al eens gehoord of zelfs ervaren. Het fijne aan journaling is dat je mag schrijven zonder regels en zonder richtlijn. Gewoon schrijven wat er in je opkomt. Je kan en mag schrijven wat jij maar wilt! Of dat nu over de ruzie met je buurvrouw is of over wat je die dag wilt gaan koken. Het maakt allemaal niet uit. Zit je niet helemaal lekker in je vel? Ga schrijven. Journaling verheldert je gedachten en gevoelens en het zorgt ervoor dat je alles weer even op een rijtje kunt zetten. Het resultaat hiervan is dat jij veel rustiger bent en dus lekkerder in je vel zit. Dus, waar wacht jij nog op?

8. Zet je telefoon uit

Kun je je voorstellen dat je eventjes gewoon NIET gestoord kunt worden? Want hoe vaak ben jij nu écht helemaal met jezelf zonder enige afleiding van een telefoon? Je kunt hem wegleggen tijdens de tijd dat je voor jezelf kiest, maar wanneer je je telefoon op je nachtkastje hoort trillen, krijg je toch weer een signaal door waardoor de kans dat je op je telefoon gaat kijken, erg aanwezig is. Zet je telefoon uit. Zo kan je er ook niet meer naar kijken en kan je écht even met jezelf zijn. Zónder afleidingen. 

9. Documentaire kijken

Kijk je al een tijdje uit  naar het kijken van een documentaire waar je nooit aan toe bent gekomen? Plan een uurtje voor jezelf in. Zet een streep door je agenda en houd je eraan. Wanneer anderen weer met jou willen afspreken, blijf je op je strepen staan. Hoe moeilijk je dat misschien ook vindt, je zult merken dat je je na het zien van de documentaire waar je al die tijd naar uit keek, stukken beter voelt!

10. Koken

Wanneer heb jij nu eens écht bewust een maaltijd bereidt waarbij je alle ingrediënten bewust door je handen liet gaan en de geuren en smaken bewust in je opnam? Voor velen is koken een moetje, maar wist je dat je door het koken van je favoriete maaltijd helemaal zen kunt worden? Tijdens het koken moet je namelijk focussen en wanneer je je volledig op het creëren van jouw favoriete maaltijd kunt focussen, denk je even niet meer aan de zorgen de dag.

 

Ben jij benieuwd of jij goed voor jezelf zorgt en hoe het met jouw self-care op dit moment gesteld is? Doe dan onze Self-care test en ontdek of jij een self-care PRO bent of dat jij nog wel wat beter voor jezelf mag zorgen.

Liefs,

Chantal & Naomi