fbpx

Je voelt aan alles dat je niet de persoon bent die je wilt zijn en je voelt signalen van emotionele uitputting. Je hebt een kort lontje, loopt rond met een verkoudheid en kunt maar moeilijk in slaap komen. Als dit een paar dagen aanhoudt, kan dit geen kwaad, maar het is wel belangrijk om deze signalen van emotionele uitputting te herkennen en er iets mee te doen. Herken jij deze signalen van emotionele uitputting? Tijd om er iets aan te doen

1. Je hebt een kort lontje

Merk je aan jezelf dat je sneller geïrriteerd bent dan anders? Dat je minder kan hebben dan anders en dat je bepaalde dingen sneller negatief als positief opvat? Dan kan het zomaar eens zijn dat jij meer me-time in mag plannen. Het hebben van een kort lontje is een signaal van emotionele uitputting en het is dan ook de hoogste tijd om tijd met jezelf door te brengen! 

2. Je kunt moeilijk in slaap komen

Je voelt je nog zo moe,  maar wanneer je eindelijk in bed ligt, lig je maar te malen. Je denkt na over hoe je dag is verlopen en wat je morgen allemaal weer moet doen. En  dat nu je zo moe bent! Heel vervelend, maar wist je dat vermoeide hersenen de neiging hebben om maar door te blijven gaan? Ook wanneer je al in bed ligt. Het is daarom ook van groot belang om jezelf langer de tijd te gunnen om in slaap te vallen. Het kan helpen om al je gedachten op te schrijven, te parkeren of om te mediteren. 

3. Je hebt altijd het gevoel dat je moe bent

Altijd maar het gevoel dat je moe bent? Misschien wordt het dan de hoogste tijd om je slaappatroon eens onder de loep te nemen. Want hoe graag we ook altijd maar door willen gaan, slaap is zo ontzettend belangrijk! Heb je na een week waarbij je elke nacht 8 uur hebt geslapen nog steeds een moe gevoel? Misschien is de kwaliteit van je slaap wel slecht waardoor je je vermoeid voel. Probeer echt de tijd voor jezelf te nemen om in slaap te komen door bijvoorbeeld je telefoon eerder uit te doen, te mediteren of je hoofd leeg te maken door te schrijven. Hierdoor kan je veel rustiger in slaap komen en zal je merken dat de kwaliteit van je slaap aanzienlijk hoger is. 

4. Sociale activiteiten sla je liever over

Vraagt die ene vriendin je mee te gaan naar de bios terwijl je huisgenootje zo graag samen wilde etenn en jij het liefst onder een dekentje in bed wilt kruipen? Dat is helemaal oke! Het betekent niet dat jij die vriendin niet meer leuk vindt of dat die vriendin jou niet meer leuk vindt wanneer jij ‘nee’ zegt, het vergt juist moed om voor jezelf te kiezen! Maar bedenk voordat je die keuze maakt wat het bioscoopbezoek met een vriendin of een etentje met je huisgenoot jou op kunnen leveren. Misschien zorgen ze er wel voor dat jij door deze sociale activiteiten beter in je vel gaat zitten en je even je hart kunt luchten. 

5. Je bent al een tijdje verkouden

Merk je dat je al een tijdje verkouden bent en deze verkoudheid maar niet lijkt  weg te gaan? Of hik je al een paar weken tegen een griepje aan maar wil die niet helemaal doorzetten? Dan kan dat zomaar eens een signaal zijn van emotionele uitputting. Ons lichaam is namelijk niet achterlijk en vertelt ons maar al te graag dat er iets aan de hand is. Negeer het signaal van een verkoudheid of een aankomende griep dan ook niet en zorg dat je meer me-time inplant! Rust uit, zorg dat je genoeg slaapt, beweeg genoeg, haal een  frisse neus en voed jezelf met gezonde voeding.

Herken jij deze signalen van emotionele uitputting. Dan mag jij wel wat beter voor jezelf zorgen. Wil jij echt weten hoe het met jouw self-care op dit moment gesteld is? Doe dan onze Self-care test en ontdek of jij een self-care PRO bent of dat jij emotioneel bent uitgeput en wel wat beter voor jezelf mag zorgen.

Liefs,

Chantal & Naomi